Montag, 20. Juni 2011

Richard Long. Berlin Circle.

26. MÄRZ - 31. JULI 2011

Richard Long (*1945 in Bristol, England) ist neben Michael Heizer, Walter de Maria und Robert Smithson einer der Protagonisten der "Land Art". Die "Land Art" entstand vor dem Hintergrund der ersten ökologischen Bewegungen seit den 1960er Jahren in den USA und Europa als kritische Reaktion auf die klassische Gattung Skulptur und den kommerziellen Kunstbetrieb.

Als englischer Vertreter der "Land Art" nutzt Long die Bewegung des eigenen Körpers, das Wandern und Gehen in der Landschaft als Maßstab und Medium für seine Kunst. Zentrum und Ausgangspunkt dieser Ausstellung ist die titelgebende Arbeit "Berlin Circle". Die Bodenarbeit, die einen zwölf Meter durchmessenden Steinkreis zeigt, ist ein wichtiges Werk der Sammlung Marx und wurde erstmals 1996 zur Eröffnung des Hamburger Bahnhofs vom Künstler installiert präsentiert. Sie wird in dieser Ausstellung als thematischer Fokus dienen.

-----------------------------------------------------------------------------

KRUH. PRIRODA. RICHARD LONG. 

Kruh jako symbol nekonecna. Kruh jako zakladni tvar. Symbol, ktery je nadcasovy. Symbol, kteremu budeme vzdy rozumet. Stejne tak jako priroda je zakladem, stejne tak jako kruh je stale pritomna.
Kruh porad stejny, a presto vzdy jiny. Presny tvar vyskladany z nepravidelnych kusu hornin. 

Uprimne receno, byla jsem k teto vystave dlouho skepticka. Nejaky kruhy ze sutru, koho by to mohlo zajimat? Chyba lavky..
Vystava je nainstalovana v hlavni hale Hamburger Bahnhof a sestava se opravdu jen z par plochych objektu vyskladanych na podlaze vetsinou ve tvaru kruhu z ruznych prirodnich materialu, ruznych hornin. Obcas Richard Long prekvapi skokem k ovalu ci podlouhlemu obdelniku. Centralnim dilem je jeho nejnovejsi pocin stvoreny prave pro tuto prilezitost - bahnem namalovany kruh na celni stene vystavniho prostoru (River Avon Mud Circle, 2011). Vevodi. Od zbylych objektu se radikalne odlisuje. Nelezi na zemi. Neni ani trochu prostorovy. Neni vytvoreny z pevne hmoty. Neda se rozebrat a znovu poskladat. Neni pevne ohraniceny. Vsechny ostatni presahuje. Svoji velikosti svym postavenim. Pusobi jako slunce videne zblizka. Slunce s viditelnymi erupcemi na povrchu. Zaroven evokuje bahnite lazne, kde bahno vre a bubla. Coz nas zase vraci na zemi. 

Druhym dilem, ktere zaujima nejvice prostoru i pozornsti je Berlin circle (1996), dilo, ktere bylo Longem vytvoreno specialne k prilezitosti otevreni Hamburger Bahnhof jako galerie moderniho a soucansneho umeni. Precizni kruh vyplneny podlouhlymi ulomky svetleho kamene. Dale vystavu doplnuje nekolik dalsich mensich del, na kterych je zajimave pozorovat, jak se Longova tvorba vyvijela, jak odbocoval od kruhu, aby se k nemu pozdeji zase vratil. Jak zkousel ruzne velikosti, ruzne tvary a barvy. Vzdy ale zustal verny prirode, nikdy se neuchylil k umelym materialum. Nikdy nezvolil zcela amorfni tvar, vzdy se drzi vnitrniho chaosu s vnejsim radem.
Zajimavym doplnkem vystavy jsou dve videa, ktera doplnuji Longovu praci primo v prirode, v poustich a horach, kde pracuje i s terenem, okolnimi prirodnimi tvary. Na miste vytvari dalsi kamenne objekty a nasledne dokumentuje. Tak asi probiha velka cast jeho prace, neni to umelec, ktery by bezne tvoril pro galerii. Ale po zazitku z Hamburger Bahnhof musime uznat, ze mu galerie slusi.  
Tato vystava postavila nekolik jeho del podobneho razu z ruznych obdobi vedle sebe, a tim jeste umocnila jejich pusobnost. Jeden kruh by me zcela tak neucaroval jako prave ten celek, ktery je v Hamburger Bahnhof k videni. Teprve na celku si muzeme uvedomit jednotlive nuance. Muzeme porovnavat, sledovat a hodnotit. Vsechna starsi dila davaji silu onomu centralnimu slunci zarit a oslnovat tak sve publikum. Ne az do slepoty, naopak spis k "prozreni".




Samostatnou vystavu Richarda Longa doprovazi vystava o Land artu, kde jsou prezentovana dila mnoha dalsich umelcu vcetne svetozname Smithonovy Spiraly vytvorene na mori.   

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen