André Kertész - Fotografien/Fotografie
11.6. - 11.9.2011
Martin-Gropius-Bau, Berlin
http://www.berlinerfestspiele.de/de/aktuell/festivals/11_gropiusbau/mgb_aktuelle_ausstellungen/kertesz/mgb11_kertesz_lang.php
„Interpretuji to, co v daném momentu pociťuji. Ne to, co vidím, ale to, co cítím.“
S výstavami prezentujícími fotografické práce umělců avantgardy 30. let se v Berlíně roztrhl pytel. Nedávno proběhla výstava tvorby Lyonela Feiningera v Kulturforu, v květnu byla otevřena výstava Brassaiho ve sbírkách Scharf-Gerstenberg, kterého mimojiné Kertész učil, a nyní probíhá ta nejrozsáhlejší z nich - retrospektiva André Kertésze v prostorách Martin-Gropius-Bau, na které je prezentováno přes 300 jeho fotografií, které vznikaly jak v Budapešti, tak i v Paříži a New Yorku, kde strávil podstatnou část svého života.
André Kertész (1894 - 1985) se narodil v Budapešti jako Andorf Kertész a již od dětství snil o tom, že se stane fotografem. Během svého pobytu v rakousko-uherské armádě dokumetoval bežný život vojáků. Již tehdy se projevila jeho touha zachycovat emoce a ne pouze dokumentovat, která mu zůstala po celý život. Fotografoval obyčejné věci a běžné okamžiky, kterým dodával poetický nádech vedle jinak samořejmých formálních fotografických kvalit. V roce 1915 byl vážně zraněn a během jeho rekonvalescence vznikla známá fotografie Podvodní plavec (1917), která je na výstavě zastoupena dokonce ve dvou verzích. Od této fotografie se odvíjel i další Kertészův zájem o obrazové deformace těla, který vyústil v sérii fotografií „Deformace“ z počátku třicátých let.
V roce 1925 se rozhodl spolu s dalšími maďarskými umělci opustit svoji rodnou zem a přesunout se do Francie. Tam vznikají portrétní fotografie pařížské avantgardy, mezi které patří i fotografie „U Mondriana“ (1926) nebo „Satirická tanečnice“ (1926). V Paříži se držel dále od všech hnutí, zejména surrealistů. Kertész se také toulá Paříží a zachycuje její atmosféru. Ve svých fotografiích si často hraje se s stíny, odrazy a geometrickými strukturami, fotí z neobvyklých úhlů i třeba z ptačí perspektivy. To, jak je objekt je pro něj důležitější než objekt sám. Na výstavě je prezentováno i nespočet pohlednic a časopisů, ve kterých byly jeho fotografie zveřejňovány. Zajímavý je způsob prezentace těchto fotografií - jak klasicky v rámech pověšené na zdi, tak ve vitrínách v oněch časopisech. Ač stejná díla, působí na nás hned úplně jinak. Kertész je označován za průkopníka žurnalistické fotografie, vystavena je například jeho reportáž o mnišském životě v trapistickém klášteře v Soligny-la-Treppe nebo z lučišnických závodů.
Následně se Kertész v roce 1936 z důvodu nedostatku práce v Paříži přestěhoval do New Yorku. Tam nabývají jeho práce melancholičtějšího nádechu, fotografuje komíny a střechy. Fascinuje ho město. Ve fotografiích ubývají lidé a čiší z nich osamělost, kterou sám asi v New Yorku pociťoval. Výstavu uzavírá soubor barevných perfektně komponovaných polaroidů - pohledů okna jeho bytu, kde opět potvrzuje svůj status mistra světla.
Výstava představuje dílo André Kertésze ve všech podobách a nabízí nám komplexní představu o jeho tvorbě a životě. Rozmanitost jeho díla si uvědomíme i díky velkému množství a reprezenatinímu výběru originálních fotografií. Retrospektiva vzdává hold umělci, jehož dílo se po více než osmdesáti letech vrací na stěny Martin-Gropius-Bau. K výstavě vyšel rozsáhlý katalog s texty Michela Frizota a Annie-Laure Wanaverbecq.
ja vim že je to nepodstatny ale všimla sis jak rád fotil sebe? aby na ty fotce prostě byl?
AntwortenLöschenja bych rekla, ze to zas az tak nepodstatny nebude ;)
AntwortenLöschen